miosagoland.blogg.se

Jag är en filur som älskar konst, verklighetsflykt, naturen, sagor, vackra ting, kreativitet, och mat. Kommer främst att dela med mig av diverse goda recept men kommer även att klämma in lite annat smått och gott. Eftersom jag har varit laktosintolerant sedan fyra års ålder och på senare år blivit känslig för gluten samt inte klarar av för mycket mjölkprotein och har IBS innehåller denna blogg främst allergivänliga recept. Jag är inte vegan men äter gärna veganskt för djuren, vår natur och min egen skull. Därför kommer det att finnas en hel del på den fronten också. Hälsosam mat innebär för mig näringsrik mat som ger mig sprudlande energi och bidrar till glädje och ork både för kropp och sinne. Den får gärna vara vacker men framförallt god! Hoppas att ni kan finna något av intresse!

Rubinraggmunk med fikon- och fetaostkräm

Det här är en rätt som i sin enkelhet blir underbart god. Rödbetorna ger raggmunken en söt smak och sältan från fetaosten ihop med de sötsyrliga fikonen gör krämen alldeles underbart god.
Rubinraggmunk
Ingredienser (1 person)
  • 2 rumstempererade ägg
  • 1 dl mandelmjölk
  • ½ dl bovetemjöl
  • 1 tsk fiberhusk
  • 3 stycken rödbetor
  • ½ schalottenlök
  • Färsk timjan
  • Salt och peppar
  • Kokosolja till stekning
Utförande: Vispa ihop ägg och mjölk. Rör sedan ner mjöl och fiberhusk.
Grovriv rödbetan och löken, hacka timjan och rör ner i smeten.
Låt smeten stå några minuter innan du hettar upp olja i en stekpanna och på medelhög värme steker raggmunkarna gyllene.
Fikon och fetaostkräm
Ingredienser (1 person)
  • 50 gram laktosfri fetaost
  • 1 dl naturell laktosfri yoghurt
  • 2 stora torkade fikon (jag använde Icas ekologiska)
  • ½ msk dijonsenap
Utförande: Mixa samtliga ingredienser i en bunke.
Servera raggmunken med krämen och förslagsvis en grönsallad.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Ser mycket gott ut! Ha en bra dag!

Svar: Tack detsamma! :)
miosagoland.blogg.se

2 Marja - Baka Sockerfritt
skriven :

Wow, vilken häftig variant på raggmunk! Älskar färgen :)

Svar: Ja den blev väldigt fin, och god :) Du borde testa!
miosagoland.blogg.se

hittarecept.se