miosagoland.blogg.se

Jag är en filur som älskar konst, verklighetsflykt, naturen, sagor, vackra ting, kreativitet, och mat. Kommer främst att dela med mig av diverse goda recept men kommer även att klämma in lite annat smått och gott. Eftersom jag har varit laktosintolerant sedan fyra års ålder och på senare år blivit känslig för gluten samt inte klarar av för mycket mjölkprotein och har IBS innehåller denna blogg främst allergivänliga recept. Jag är inte vegan men äter gärna veganskt för djuren, vår natur och min egen skull. Därför kommer det att finnas en hel del på den fronten också. Hälsosam mat innebär för mig näringsrik mat som ger mig sprudlande energi och bidrar till glädje och ork både för kropp och sinne. Den får gärna vara vacker men framförallt god! Hoppas att ni kan finna något av intresse!

Kladdkaka med nötig karaktär - gluten och mejerifri

 
Jag vet inte vad ni tycker men enligt mig ska en kladdkaka vara riktigt kladdig och lite småseg i konsistensen och den här kakan uppfyller båda de önskemålen.
Jag har bakat den här kakan många gånger med olika slags glutenfria mjölsorter såsom bovete, soja, mandel och rismjöl. Den här gången testade jag dock hasselnötsmjöl, vilket verkligen inte blir sista gången!
Ut ur ugnen kom en otrolig chokladsensation med nötig karaktär. Hasselnöten gör den något nutellaliknande i smaken och dessutom är den både gluten och mejerifri!
Ingredienser (6 bitar)
  • 2 stycken stora ägg
  • 100 gram kokosolja
  • 2,75 dl kokossocker
  • 4-5 msk kakao (smaka av)
  • 1 dl hasselnötsmjöl
  • 1 tsk äkta vaniljpulver
  • ½ tsk salt
  • Kokosflingor istället för ströbröd samt att strö över kakan
Utförande:
Vispa poröst ihop äggen och sockret.
Häll ner de resterande ingredienserna och rör varsamt om.
Olja in en form och strö kokosflingor över.
Häll ner chokladsmeten.
Strö (valfritt) över kokosflingor som garnering.
Låt den vara inne i ca 20 minuter på 175 grader, om du vill ha en ännu kladdigare kaka kan du ta ut den lite tidigare.
Låt kakan svalna något innan du hugger in!
Personligen tycker jag den är godast dagen efter (de få gånger jag lyckas spara den så länge..)
Gott till servering kan exempelvis vara glass eller kokosgrädde, jag tycker dock att den smakmässigt klarar att stå för sig själv ihop med lite bär.
.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
hittarecept.se