miosagoland.blogg.se

Jag är en filur som älskar konst, verklighetsflykt, naturen, sagor, vackra ting, kreativitet, och mat. Kommer främst att dela med mig av diverse goda recept men kommer även att klämma in lite annat smått och gott. Eftersom jag har varit laktosintolerant sedan fyra års ålder och på senare år blivit känslig för gluten samt inte klarar av för mycket mjölkprotein och har IBS innehåller denna blogg främst allergivänliga recept. Jag är inte vegan men äter gärna veganskt för djuren, vår natur och min egen skull. Därför kommer det att finnas en hel del på den fronten också. Hälsosam mat innebär för mig näringsrik mat som ger mig sprudlande energi och bidrar till glädje och ork både för kropp och sinne. Den får gärna vara vacker men framförallt god! Hoppas att ni kan finna något av intresse!

Fullkomligt genial kikärtstofu

 Enda sedan underbara My New Roots lade upp ett recept på kikärtstofu har jag varit extremt sugen på att testa, men livet är nyckfullt och det är inte alltid man hinner med allt man tänkt.
För några dagar sedan såg jag dock att Annie som driver den fina bloggen Live it Love it hade testat och då tog jag äntligen tag i saken.
Själva tillagningsproceduren kan tyckas något omständlig men jag lovar att det är värt varenda minut för kikärtstofu är inte bara grymt ekonomiskt och användbart utan dessutom jättegott!
Eftersom det här var första gången jag lagade det här (men definitivt inte den sista!) började jag med att göra hälften av receptet från My New Roots
Ingredienser (en mindre sats)
  • 175 gram kikärtsmjöl
  • 1750 ml vatten
  • 1 msk kokosolja (eller ghee)
  • Valfria kryddor (jag hade gurkmeja för färgen och två stycken grönsaksbuljongtärningar)
Utförande:
  • Ta fram en stor bunke och häll ner kikärtsmjöl och vatten.
  • Låt den stå i minst 12 timmar, jag lät den stå över natten.
  • Skopa varsamt ut 7 dl vatten i diskhon.
  • Smält kokosoljan i en stor kastrull och stjälp ner all vätska, mjölgeggan på bottnen i bunken lämnar du kvar.
  • Tillsätt de valda kryddorna och låt kikärtsröran koka på medelhög värme under ständigt omrörande i ca 30 minuter.
  • Ni kommer märka hur den långsamt tjocknar lite.
  • Efter cirka 30 minuter tillsätter ni mjölgeggan från bunken och låter det koka ytterligare under ständigt omrörande i 10 minuter, röran kommer tjockna ännu mer.
  • Ta fram en rektangulär form (ca.15cm x 20cm) och lägg ner en ren kökshandduk, häll ner kikärtssmeten och vik över handduken. Handduken är till för att suga upp vätska.
  • Låt det stå ute i rumstemperatur i 8 timmar, jag ställde sedan min i kylen vilket Annie tipsade om.
  • När du ska ta loss tofun viker du köksduken åt sidan och lägger en skärbräda över, vänd den sedan upp och ner.
  • Dela sedan satsen och skär i kuber.
    Den här tofun går sedan att både steka och marinera och är perfekta att ha i en somrig sallad eller wok! Jag har även använt den till att göra en underbar basilikapesto, recept kommer så håll utkik!
Taggar: ekonomiskt, glutenfritt, kikärtor, kikärtstofu, veganskt;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
hittarecept.se