miosagoland.blogg.se

Jag är en filur som älskar konst, verklighetsflykt, naturen, sagor, vackra ting, kreativitet, och mat. Kommer främst att dela med mig av diverse goda recept men kommer även att klämma in lite annat smått och gott. Eftersom jag har varit laktosintolerant sedan fyra års ålder och på senare år blivit känslig för gluten samt inte klarar av för mycket mjölkprotein och har IBS innehåller denna blogg främst allergivänliga recept. Jag är inte vegan men äter gärna veganskt för djuren, vår natur och min egen skull. Därför kommer det att finnas en hel del på den fronten också. Hälsosam mat innebär för mig näringsrik mat som ger mig sprudlande energi och bidrar till glädje och ork både för kropp och sinne. Den får gärna vara vacker men framförallt god! Hoppas att ni kan finna något av intresse!

Snabb solskensfalafel

Finns det egentligen någon bättre plock/snabbmat än hemmagjord falafel?
Jag brukar alltid se till att ha en låda i kylen. De är perfekta som snacks eller som tillbehör i lunchlådor då de går att kombinera med det mesta.

Det här är min variant på vad jag kallar snabb solskensfalafel:
Ingredienser: (30 stycken)
  • Två burkar kikärtor med avrunnen vikt 500 gram totalt
  • 1 stor charlottenlök
  • 4 vitlöksklyftor
  • 2 rejält rågade msk tahini (Jag använde Kung Markattas)
  • Zest och saft från en liten ekologisk citron
  • En rejäl näve hackad bladpersilja
  • 1 tsk ekologisk grönsaksbuljong i pulverform
  • 1 tsk spiskummin
  • 1 tsk gurkmeja
  • 2 msk tamarisoja
  • 2 msk pofiber
  • Salt och peppar efter smak
  • Valfritt: svarta sesamfrön till garnering
Utförande:
Häll ner alla ingredienser i en bunke (förutom pofibern) och stavmixa dem till en slät massa (går lika bra att köra i en matberedare också).
Häll ner pofibern och blanda ordentligt.
Låt smeten stå någon minut innan du med hjälp av en sked formar små bollar som du sedan plattar ut och rullar i sesamfrön.
Lägg bollarna på ett oljat bakplåtspapper och ha i ugnen i cirkus 20 min på 200 grader.
Jag brukar ta ut plåten efter ungefär halva tiden och vända på dem. Önskas mer stekyta kan du steka dem senare.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 agnes
skriven :

Låter asgott! Ska testa!

Svar: Vad kul, gör det! :)
miosagoland.blogg.se

hittarecept.se