miosagoland.blogg.se

Jag är en filur som älskar konst, verklighetsflykt, naturen, sagor, vackra ting, kreativitet, och mat. Kommer främst att dela med mig av diverse goda recept men kommer även att klämma in lite annat smått och gott. Eftersom jag har varit laktosintolerant sedan fyra års ålder och på senare år blivit känslig för gluten samt inte klarar av för mycket mjölkprotein och har IBS innehåller denna blogg främst allergivänliga recept. Jag är inte vegan men äter gärna veganskt för djuren, vår natur och min egen skull. Därför kommer det att finnas en hel del på den fronten också. Hälsosam mat innebär för mig näringsrik mat som ger mig sprudlande energi och bidrar till glädje och ork både för kropp och sinne. Den får gärna vara vacker men framförallt god! Hoppas att ni kan finna något av intresse!

Champinjon och belugalinsbiffar


Förutom att de här biffarna blev fantastiskt goda håller de ihop riktigt bra i stekpannan trots avsaknaden av både ströbröd och ägg. Istället har jag använt mig av ett såkallat chiaägg vilket gör dem både veganska och glutenfria.

Ingredienser (16 stycken biffar)

  • 8 stycken grillchampinjoner
  • 2 dl torkade belugalinser
  • 1 ekologisk grönsaksbuljongtärning
  • 1 schalottenlök
  • 4 stycken vitlöksklyftor
  • 1 msk tamarisoja
  • 1 msk dijonsenap
  • 1 msk chiafrön
  • 3 msk vatten
  • 1 msk fiberhusk
  • 1 näve färsk timjan
  • Salt och peppar
  • Olja till stekning

Utförande:
Blanda först ihop 1 msk chiafrön med 3 msk vatten och rör ihop tills det har en geléliknande konsistens.
Koka sedan linserna ihop med buljongtärningen i 6 dl vatten (vattenmängd kan variera beroende på märke) i ca 20 minuter tills allt vatten avdunstat.
Under tiden finriver du champinjonerna samt hackar lök och vitlök.
När linserna är klara mosar du dem lätt med en gaffel.
Blanda ihop "chiaägget" med linserna, de rivna champinjonerna, vitlök, lök, hackad timjan, tamarisoja, dijonsenap och smaka av med salt och peppar.
Tillför sedan fiberhusket. Knåda smeten och krama den med fingrarna tills allting blandat sig ordentligt. Låt den stå i ca 10 minuter.
Forma sedan små biffar som du steker länge på medelhögvärme i rikligt med olja.
Servera med förslagsvis quinoa och en avokadosallad.

Taggar: biffar, glutenfritt, linser, svamp, veganskt;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
hittarecept.se