miosagoland.blogg.se

Jag är en filur som älskar konst, verklighetsflykt, naturen, sagor, vackra ting, kreativitet, och mat. Kommer främst att dela med mig av diverse goda recept men kommer även att klämma in lite annat smått och gott. Eftersom jag har varit laktosintolerant sedan fyra års ålder och på senare år blivit känslig för gluten samt inte klarar av för mycket mjölkprotein och har IBS innehåller denna blogg främst allergivänliga recept. Jag är inte vegan men äter gärna veganskt för djuren, vår natur och min egen skull. Därför kommer det att finnas en hel del på den fronten också. Hälsosam mat innebär för mig näringsrik mat som ger mig sprudlande energi och bidrar till glädje och ork både för kropp och sinne. Den får gärna vara vacker men framförallt god! Hoppas att ni kan finna något av intresse!

Lunchtips både för plånboken och miljön!

Den fula mobilbilden föreställer en av förra veckans snabbluncher. Det är fruktansvärt hur mycket mat som slängs i varje hushåll och ett knep för att minska på både slöseriet av mat samt är plånboksvänligt är att använda så mycket rester man kan. Ofta passar kanske inte alla rester ihop och då kan det vara bra att äta något till som gör att man nödvändigtvis inte måste äta allt tillsammans. Om man har lite rester kvar i kylen är ett bra tips att steka pannkakor till och använda som wraps. Här stekte jag bovetegalettes och vips omvandlades mina rester till en färgsprakande plockmåltid.
Ingredienser till bovetepannkakor (ca 5 stycken)
  • 3 rumstempererade ägg
  • 2,5 dl mandelmjölk (fungerar lika bra med annan växtbaserad mjölk såsom ris, kokos eller havremjölk)
  • 1/2 dl bovetemjöl
  • 1 tsk fiberhusk
  • en nypa salt
  • olja till stekning (jag använde kokosolja)
Vispa ihop ägg och mjölk. Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner i de blöta. Låt smeten svälla några minuter. Stek på medelvärme i förslagsvis kokosolja. Jag åt mina med hemmagjord hummus, avokado, quinoa tricolore, marinerade kidneybönor, ruccola och körsbärstomater!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
hittarecept.se