miosagoland.blogg.se

Jag är en filur som älskar konst, verklighetsflykt, naturen, sagor, vackra ting, kreativitet, och mat. Kommer främst att dela med mig av diverse goda recept men kommer även att klämma in lite annat smått och gott. Eftersom jag har varit laktosintolerant sedan fyra års ålder och på senare år blivit känslig för gluten samt inte klarar av för mycket mjölkprotein och har IBS innehåller denna blogg främst allergivänliga recept. Jag är inte vegan men äter gärna veganskt för djuren, vår natur och min egen skull. Därför kommer det att finnas en hel del på den fronten också. Hälsosam mat innebär för mig näringsrik mat som ger mig sprudlande energi och bidrar till glädje och ork både för kropp och sinne. Den får gärna vara vacker men framförallt god! Hoppas att ni kan finna något av intresse!

Chokladiga frosthjärtan med smak av valnöt och apelsin - glutenfria och veganska

Lösgodis i alla ära men är det något jag verkligen fastnat för just nu så är det dessa små mumsbitar!
Förutom att de är himmelskt goda bidrar de även med snabb energi och nyttiga vitaminer, mineraler och fetter.
För lite variation till kolanapparna kan man ju även testa att göra dessa till påsk!
Ingredienser
  • 2 dl russin, 125 gram
  • 1 dl glutenfria havregryn, ca 30 gram
  • 1 dl valnötter, ca 40 gram
  • 1/2 dl apelsinsaft
  • Zest från en ekologisk apelsin
  • 1 dl riven mörk choklad (jag använde en Ombar kokos på 35 gram)
Utförande:
Släng ner alla ingredienser i en matberedare och låt den gå tills du har en härlig chokladsmet.
Smeten blir ganska lös och geggig. Fördela smeten i hjärtformade isbitsformar (går givetvis att dutta ut på ett fat också) och ställ in i frysen tills de stelnat något. Njut!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Emilie
skriven :

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Svar: Vad roligt! :) Såkart ska jag det!
miosagoland.blogg.se

hittarecept.se