miosagoland.blogg.se

Jag är en filur som älskar konst, verklighetsflykt, naturen, sagor, vackra ting, kreativitet, och mat. Kommer främst att dela med mig av diverse goda recept men kommer även att klämma in lite annat smått och gott. Eftersom jag har varit laktosintolerant sedan fyra års ålder och på senare år blivit känslig för gluten samt inte klarar av för mycket mjölkprotein och har IBS innehåller denna blogg främst allergivänliga recept. Jag är inte vegan men äter gärna veganskt för djuren, vår natur och min egen skull. Därför kommer det att finnas en hel del på den fronten också. Hälsosam mat innebär för mig näringsrik mat som ger mig sprudlande energi och bidrar till glädje och ork både för kropp och sinne. Den får gärna vara vacker men framförallt god! Hoppas att ni kan finna något av intresse!

Vegansk Pulled Pork = "fooled pork"

Sedan jag fick en Crock-Pot i julas har Pulled Pork blivit ett vanligt inslag i vardagsmenyn här hemma och jag har testat att göra alla möjliga varianter.
Har dock länge varit sugen på att pröva en vegansk variant, en s.k "Fooled Pork" som cirkulerat länge på nätet. Eftersom jag hade en oöppnad burk jackfruit stående i skafferiet var det inte så mycket att vänta på!
Både konsistensen och utseendet på jackfruit är slående lik kött, frukten i sig smakar dock inte särskilt mycket och jag har därför tagit i rätt rejält med kryddningen.
Den veganska versionen tar dessutom inte lika lång tid att laga! Här är min variant:
Ingredienser (2 mindre portioner)
  • 1 burk jackfruit (avrunnen vikt 280 gram)
  • 1 burk krossade tomater på 400 gram
  • 1 msk sweet freedom (sirap, agave eller honung går också bra)
  • 1 gul lök
  • 4 vitlöksklyftor
  • 1 msk tamarisoja
  • 1 msk ekologisk grönsaksbuljong i pulverform
  • ½ msk spiskummin
  • ½ msk Mrs Dash Extra Spicy (chiliflakes går också bra)
  • 1 tsk Hickory Liquid Smoke
  • Peppar efter smak
  • Olivolja till stekning
Utförande:
Skölj av jackfruiten i ett durkslag. Majoriteten av frukten delas lätt och blir trådig till konsistensen men mittpartiet är mer kompakt, skär därför loss det och strimla lätt med en kniv. Det resterande av frukten kan du ta sönder med en gaffel.
Hacka lök och vitlök.
Hetta upp olja i en stekpanna och fräs upp lök, vitlök och jackfruit tillsammans med kryddorna.
Häll därefter i de krossade tomaterna, rökaromen och Sweet Freedom.
Låt det puttra på svag värme i ca 30-40 minuter.
Servera med ditt favoritbröd och förslagsvis coleslaw eller avokadoröra!
Taggar: fooled pork, glutenfritt, jackfruit, veganskt;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Marja - Baka Sockerfritt
skriven :

Vad spännande! Måste spana in och läsa mer om jackfruit!

Svar: Ja det är en spännande frukt :)
miosagoland.blogg.se

hittarecept.se