miosagoland.blogg.se

Jag är en filur som älskar konst, verklighetsflykt, naturen, sagor, vackra ting, kreativitet, och mat. Kommer främst att dela med mig av diverse goda recept men kommer även att klämma in lite annat smått och gott. Eftersom jag har varit laktosintolerant sedan fyra års ålder och på senare år blivit känslig för gluten samt inte klarar av för mycket mjölkprotein och har IBS innehåller denna blogg främst allergivänliga recept. Jag är inte vegan men äter gärna veganskt för djuren, vår natur och min egen skull. Därför kommer det att finnas en hel del på den fronten också. Hälsosam mat innebär för mig näringsrik mat som ger mig sprudlande energi och bidrar till glädje och ork både för kropp och sinne. Den får gärna vara vacker men framförallt god! Hoppas att ni kan finna något av intresse!

Mandelrulltårta med rabarber och dadelfyllning

I den här rulltårtan har jag använt mig av mandelmjöl vilket tillför en väldigt söt och god smak som passar utmärkt till den sötsyrliga fyllningen.
Ingredienser:
Rulltårta:

  • 4 äggvitor (spara äggulorna till att göra vaniljkräm eller majonäs)
  • 2 dl mandelmjöl
  • 1 krm äkta vaniljpulver
  • ½ dl agavesirap
  • Kokosolja (att smörja bakplåtspappret med)

Fyllning:

  • 12 stycken stora färska dadlar
  • 1 stor stjälk rabarber
  • 2 tsk kanel
  • 1 dl vatten.

Utförande:
Vispa äggvitorna och agavesirapen till ett hårt skum.
Rör varsamt ner mandelmjölet och vaniljpulvret.
Smörj ett bakplåtspapper med lite kokosolja.
Bre ut smeten med en slickepott på pappret och baka i mitten av ugnen i 15 minuter på 175 grader.
När rulltårtan är färdig i ugnen låter du den svalna.
Lägg sedan exempelvis en skärbräda över och vänd den försiktigt.
Skala rabarbern och skär den och dadlarna i bitar.
Lägg dem i en kastrull tillsammans med kanel och 1 dl vatten.
Låt det koka upp.
När rabarbern är mjuk (tar ungefär 5 minuter) och det mesta av vattnet avdunstat stavmixar du kompotten slät.
Bred på fyllningen på tårtan och rulla ihop den.
Lägg den sedan i fysen.
Innan servering skär du den frusna rulltårtan i bitar och låter dem tina en liten stund.

Taggar: glutenfritt, mejerifritt, rabarber, rulltårta, sött;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Ellinor Åkeson
skriven :

Åh GUD så gott det här lät!

Svar: Tack! Den är väldigt god! :)
miosagoland.blogg.se

hittarecept.se