miosagoland.blogg.se

Jag är en filur som älskar konst, verklighetsflykt, naturen, sagor, vackra ting, kreativitet, och mat. Kommer främst att dela med mig av diverse goda recept men kommer även att klämma in lite annat smått och gott. Eftersom jag har varit laktosintolerant sedan fyra års ålder och på senare år blivit känslig för gluten samt inte klarar av för mycket mjölkprotein och har IBS innehåller denna blogg främst allergivänliga recept. Jag är inte vegan men äter gärna veganskt för djuren, vår natur och min egen skull. Därför kommer det att finnas en hel del på den fronten också. Hälsosam mat innebär för mig näringsrik mat som ger mig sprudlande energi och bidrar till glädje och ork både för kropp och sinne. Den får gärna vara vacker men framförallt god! Hoppas att ni kan finna något av intresse!

Tofu scramble

Jag brukar oftast inleda dagen med en söt frukost, men för någon morgon sedan var jag mer sugen på något salt.
Tofuscramble är en perfekt rätt när man har några ledsna grönsaker som skriker efter att få användas.
Alla grönsaker jag använt i receptet går givetvis att byta ut och kryddningen likaså, men den är varianten blev väldigt god!

 Ingredienser (ca 2port)
  • 1 paket mjuk tofu (400 gram)
  • 2 msk kikärtsmjöl
  • 1 msk tamarisoja
  • 2 tsk dijonsenap
  • 2 msk tomatpuré
  • ½ tsk liquid smoke (finns att köpa på Goodstore)
  • 1 tsk Mrs Dash Grilling Blends (ej nödvändigt, men blir gott!)
  • 1 tsk gurkmeja (för färgen)
  • 2 kvisttomater
  • ¼ dels purjolök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 10 champinjoner
  • 1 squash
  • Färsk timjan
  • Färsk rosmarin
  • salt och peppar efter smak
  • Olivolja till stekning
Utförande;
Mosa i en bunke ihop tofun med alla ingredienser utom grönsakerna.
Hacka alla grönsakerna i önskad storlek. Hetta upp olivoljan i en stekpanna.
Häll ner lök och vitlök och fräs dem gyllene, häll sedan ner tofuröran. Efter någon minut när även tofun fått färg häller du ner de resterande grönsakerna. Låt det fräsa några minuter till innan servering.
 Jag åt min tofuröra med mandel, nybakat glutenfritt bröd, grapefrukt och kaffe med mandelmjölk. En riktigt fin start på dagen!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 ida
skriven :

Hur gör du det glutenfria brödet?

Svar: Just det här brödet var något jag slängde ihop, kanske kommer upp ett recept på det sen. Annars brukar jag mest baka det här http://miosagoland.blogg.se/category/brod.html :)
miosagoland.blogg.se

hittarecept.se